Trevligt samtal med kökskillen ;0)

Igår ringde jag till snickeriet nere i Vinslöv www.araslovssnickeri.se  som troligtvis kommer att få göra vårt kök. Det är deras stil vi är ute efter och vill ha. Rejält och gammal ska det se ut, och så lite snickarbokänsla med de synliga stommarna. Luckor och lådor är alltså infällda i stommet. Riktigt läckert tycker jag!! Det kanske inte blir det billigaste köket, men ett kök att leva med livet ut (enligt den trevliga killen) och framför allt, DET kök som vi kände och föll mest för. Detta är en resa som vi aldrig mer kommer att göra, så varför inte?! Det måste kännas rätt i hjärtat, och det gör detta.

Om just VI kommer att bo här tills vi dör, ja det vet man ju aldrig, men HUSET kommer att stå kvar där det står, så mycket vet vi. Om vi någon gång skulle bli tvugna att lämna det (typ om vi skulle välja att gå skilda vägar, vilket jag hoppas aldrig händer, fast som man aldrig vet) så kan vi i alla fall känna oss stolta över det vi gjort under den tiden som VI haft det. Fast det är verkligen inget jag skulle vilja göra i första taget, flytta här ifrån menar jag ;0( Nä nu är jag jättekär i huset och äntligen så känns det som att vi har hittat ett hem att trivas och bli gamla i. Om vi ska återgå till kökspratet igen då så är det massivt trä som gäller i såväl stommar som luckor och i övriga snickeridetaljer.

Varje kök blir individuellt utformat och helt unikt. Under samtalets gång så gick vi igenom det mesta och lite till. Han var himla lättpratad och berättade en massa skoj som han varit med i sitt ganska så långa yrkesliv. Som vanligt så kan jag ju inte hålla tyst speciellt länge, utan spottade ur mej både viktiga och oviktiga frågor ;0) Han svarade så gott han kunde såklart. Att vi skrattade en del gjorde ju honom inte mindre mysig. T.o.m köksgrabbar måste ha humor, för utan den så blir det inga roliga kök, och vem vill ha en trist kök?! Inte vi i alla fall. På Måndag ska jag återkomma så vi får boka in en dag för planeringsmöte. Det är då vi ska gå igenom alla stora och små detaljer.
 
Vi ska ha alla våra ritningar med oss och gärna bilder på det övriga huset. Jag kommer även att ta med mej bilder på detaljer i andra kök som jag tycker om. Det kan vara alltifrån en köksö till hur vår braskamin ska se ut. Helheten är viktig för att planeringen ska bli så bra som möjligt. Vi kommer förmodligen ha en braskamin av den lite mer murade och gamla stilen. Jag har faktiskt hittat en idé på nåt riktigt charmigt när det gäller den. Hoppas att det kan fungera att göra samma hos oss. Vi uppdrag bli att baka ihop den gamla torpstugan med det nybyggda, på bästa möjligaste sätt. I mitt huvud har jag ganska så tydliga bilder på köket som helt färdigt. Bjälkar i taket vill jag också ha. De gamla och det nya ska flätas ihop lite snyggt. Som sagt, bilder är A & O, och det är såna som vi måste ha nu, många!! När jag frågade om tiden, och  om hur länge man fick sitta ned och planera, så svarade han att vi sitter tills ni känner er nöjda ;0) Ett par hade visst suttit i 6 timmar ;0§

Det kommer hur som helst att bli jättespännade det här, det kommer bli en resa vi sent ska glömma. Från det att mötet har varit och alla besluten är tagna, så får vi räkna med att det tar 3 månader till köket kommer på plats. Nu hoppas jag på en sommar med riktigt fint väder. Allt blir lite lättare när man ska bygga då, och så kan ungarna plocka ägg och bada i poolen ;0) Ja det var ju det jag... Hönapönahuset måste bli klart innan Påsk... Jag tror bestämt att jag måste sätta igång med grovgörat här nu. Skissen ska ju göras klar så att Jörgen har nåt att gå efter när han ska spika ;0P Det slutar väl med att det blir jag som spikar... ;0§ Solen skiner nu ser jag ;0) Vad ska ni göra idag om jag får vara nyfiken och fråga?! Måste berätta en till rolig sak innan jag går. Igår fick jag höra på nåt STORT, och nåt MYCKET, MYCKET vackert. Exakt vad det är kommer ni att få reda på framöver, jag loooovar ;0) Ha det bra idag nu!!


Tittar du in ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: