Bvc-besök, 8 ½ månad! ... plus lite annat...

Vikt; 9835 g 
Längd; 71,7 cm


Det var en glad och väldigt nyfiken tjej som besökte Bvc i dag =) Ni skulle hört vad hon babbla! Hon vinkade "Hejdå" och kolla upp i taket efter lampan. Det var ett enda stort äventyr alltihop tyckte W. Inga läkare syntes till, så där hade nog mamman tänkt lite fel. Bara ett vanligt prata, mäta, väga- besök. Vi pratade om råd vid förgiftningstillbud, hur man ska agera och när. Fick även med oss en affisch om detta, som man snabbt och enkelt ska kunna plocka fram.

Vad mer fick vi...?! Jo vi fick bla en testcylinder som ska motsvara barnets strupe. En riktigt bra grej fall man känner sej osäker på vad som är säkert och inte. Leksakerna ska alltså vara så pass stora, att de inte ens kan ta sej in i cylindern. Men som hon sa, andra saker som tex mindre bollar och liknande, kan vara precis lika farliga dom. Fast att de inte ens är i närheten av att ta sej IN, så kan de faktiskt täppa till ändå. Fy vilken skräck det vore om nåt skulle sätta sej ;0§ Det är så viktigt att gå på de där första hjälpen kurserna! Jag har gått flera gånger, men behöver med stor säkerhet gå igen. Den kunskapen skulle behöva uppdateras regelbundet. 

Jag var faktiskt med om en sån här olycka på riktigt en gång, fast med en vuxen. Den gången var det en kycklingbit som satt sej helt fel. Den drabbade mådde allt annat än bra kan jag säga. Vi gjorde allt man skulle och helt enligt boken, men ingenting hjälpte. Det verkade totalt menlöst alltihop faktiskt. Biten hade satt sej fast rejält där inne! För en kort stund så trodde jag nästan att vi skulle förlora personen ifråga =( 

I väntan på ambulans så fick vi göra det vi kunde för att lugna. Inte lätt när man såg paniken sprida sej, men vi försökte. Ambulansen dröjde och dröjde, har nog aldrig varit med om nåt värre. Till slut så lyckades någon instinktivt blåsa ned luft så den lilla biten ändrade läge. Nu satt den inte lika illa till längre, det märktes. Till slut kom i alla fall ambulansen. Jag måste nog säga att det kändes som en hel evighet senare... Med specialverktyg (nån typ av tång) så plockades biten upp. Tänk på det när ni äter nästa gång. Ät försiktigt och TUGGA väl!! Nu ska vi äta ugnspannkaka med bacon, och tugga väl =)

I kväll ska vi iväg och fixa pass till de 4 minsta i familjen... plus att vi ska leta lampor till Luddes rum <3


Malin Kjellberg säger:

Man kan ju tex göra som lille C o ta fel på plasmynt man spelar spel med och godis haha. Nu skrattar jag åt det men det gjorde jag inte i lördags!!! Riktigt otäckt det där faktiskt. Mormor satte också kycklingben i halsen vilket slutade m spruta mot Varan för dryga 20-30 000 o operation. Men det gick ju bra som tur var! Första hjälpen-kurs borde alla gå. Kanske vi kan ta tag i det tillsammans o samla ihop ett gäng så vi får utbildning?!? Men det får vänta tills jag kommit hem såklart;-)

Stor kram!

Malin

2011-03-31 | 19:20:51 | Bloggadress: http://www.malinkjellberg.blogspot.com
Diana säger:

oj, va stor hon är er W, Maja som vägde 8445g å 70 cm vid 8 mån. ligger lite i lä. Men så vägde hon dock 3075 g vid födsel och va 51 lång. Skulle va kul att se dem tillsammans nån gång. Ska tillägga att Hon har vägt mest och varit längst av våra 3 barn. Kram Diana

2011-03-31 | 21:28:38
Gabbi säger:

åka o göra pass utan att komma hit;)

2011-03-31 | 22:27:52
Jennie W säger:

Är min skräck att barnen ska sätta i halsen,o det kan ju även vi vuxna göra me som du skriver,så otäckt.Skulle oxså beh uppdatera mig på första hjälpen kurs. De hade 2 tillfällen i Levene m tyvärr jobbade jag då,m vi får hålla ögonen uppna blir ju fler kurser. Jag kolla vad Melle vägde vid 8 mån, 10240:) Sov gott!!

2011-03-31 | 23:47:50
Tittar du in ofta?

Namn:


E-postadress:


URL / Bloggadress:


Din Kommentar: